رئيس التحرير
ads

داليا جمال تكتب .. جهاز تنظيم الإتصالات النائم دائما !!

السبت 09-03-2024 07:39

يومين بالزبط ويهل علينا شهر رمضان المبارك بأيامه ولياليه..وبركاته..، وكل سنه واحنا كلنا طيبيين.

ويومين وتهل علينا مع أيام رمضان طوفان اعلانات شركات المحمول.. وكل شركه تحشد اغلي وأشيك فنانين فيكي يا مصر والدول العربيه ، وكل شركه تدفع ملايين اكتر من اختها الشركه المنافسه، علشان اعلانها في رمضان علي كل الفضائيات، وتدفع ملايين اكتر علشان يتعرض قبل الفطار..وبعد الفطار، وقبل المسلسل ، وفي وسطه ، وقبل النهايه ، وتلاقي الشركه من دول ملبسه الفنانين في اعلانها لون الشركه المميز ، إيشي برتقالي ، وايشي اخضر ،وايشي بنفسجي ،والاحمر بقي وآخر زهزهه!!

ملايين بالمئات ، وإعلانات ،وفنانيين ، وفي النهاية ، المشتركين في جميع هذه الشبكات بلا استثناء شكواهم واحده ، الشبكات ردئيه ، والتواصل عبر خطوط المحمول اصبح عذاب ، مافيش مكالمه تكمل للآخر ولا حتي تسمع اللي بيكلمك ، تمشي في أي شارع تلاقي اغلب الناس واقفه في البلكونات تعمل مكالمه ..لأن داخل الشقق لايوجد ارسال نهائيا ، كل شوارعنا الشعبيه بلا شبكات محمول داخل البيوت ، وحتي المناطق الراقيه ، الناس ضجت واشتكت ، وجهاز تنظيم الاتصالات وحماية المستهلك …غافل او متغافل ولازال نائما ولا يبالي !!

 

لأن شركات المحمول في مصر لا تفهم انها تحقق أرباحا خياليه من جيوب المشتركين ، وأن ما تدفعه للدوله من ضرائب ورسوم هو حق للدوله ، وليست هبه أو منه أو بقشيش لخزانة الدوله ، مقابل أن يتجاوز مرفق تنظيم الاتصالات ويغض البصر ، ويعمل نفسه نايم ، عن رداءة أداء الشركات وسوء خدماتها وتهالك شبكاتها ، وأن واجبه هو مراقبة أداء الشركات وضمان تقديمها خدمه محترمه للمشتركين وضمان حق المشترك ..ولكن مرفق تنظيم الاتصالات وحماية المستهلك..لايري ولا يسمع ولا يتكلم .. ولازال في سبات عميق!

وكل رمضان ونحن نكتب ونكرر نفس الشكوي…والجهاز المذكور…لم يستيقظ أبدا !!

ads

اضف تعليق